Jak tworzyć opis produktu na stronę?

Teksty zapleczowe i pozycjonujące, artykuły sponsorowane, reklamy… Praktycznie wszystkie rodzaje twórczości copywriterskiej zawierają elementy opisu. Zdarza się także, że opis jest konkretnie tym, czego oczekuje klient. Prośby o opis zakładek na stronie, opis produktu w sklepie internetowym czy stworzenie notki o nowopowstającej inwestycji to chleb powszedni copywritera. Jak towrzyć opisy copywriterskie, aby spełniały swoje zadanie?

Niestety zdarza się, że tekst wychodzący spod ręki dobrego copywritera jest przeciętny. Bywa także, że praca została wykonana dobrze, ale klient nie jest nią zachwycony. Copywriting to nie zajęcie z cyklu łatwych i przyjemnych. Oprócz solidnych podstaw i ciągłego rozwoju, przydaje się także otwartość na krytykę.
Klient zgłaszający się do copywritera przeważnie nie wie „o co chodzi z tym całym pozycjonowaniem„. Płaci i wymaga dobrego tekstu na stronę, po prostu. Zadaniem copywritera jest znaleźć równowagę między czysto ludzkimi potrzebami a zmiennymi definiującymi wartość tekstu w oczach robota. Tak, robota – a konkretnie – Google.

O czym pamiętać gdy tworzymy opis produktu?

Każdy copywriter posiada swoje wytyczne, którymi kieruje się w pracy. Z tego powodu nigdy nie znajdziemy (a przynajmniej nie powinniśmy) dwóch takich samych opisów. Niektóre firmy copywriterskie posiadają ustalone z góry wytyczne/wzory, według których chcą przyjmować teksty. I o ile posiadanie konkretnego planu, według jakiego pracujemy uważam za duży plus, o tyle umieszczanie setek powtarzalnych tekstów może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Moje najważniejsze warunki przy pracy nad opisem to ciągłe stawianie pytań, tj.:

  • Co to za opis?
  • Czego będzie dotyczył?
  • Kto go zamawia i czego oczekuje?
  • Kto będzie go czytał?
  • Jak długi ma być tekst?

Dopiero na tej podstawie można zaczynać pracę nad tekstem a później doszlifować go do perfekcji. O czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu opisów?

NIE

  1. Przymiotniki: „najlepszy”, „unikatowy”, „jedyny w swoim rodzaju” etc. można przypiąć do wszystkiego, a jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Wychodzę z założenia, że umiar i wyczucie są skuteczniejsze niż przesyt.
  2. Błędy językowe i ortograficzne rażą wiele osób. Lubimy je sobie wytykać, ale gorzej, jeśli zniechęcą one do produktu.
  3. Niedopuszczalne jest kopiowanie. Skopiowany tekst jest bezwartościowy. Dużo lepiej, jeśli będzie mniej skuteczny, ale własny.

TAK

  1. Jedna z najważniejszych zasad copywritingu brzmi: jeśli możesz skrócić opis i zachować jego sens – zrób to. Nikt nie chce czytać rozwlekłego tekstu, nie ważne jak ciekawy by był.
  2. Liczą się konkrety i fakty? Tak, ale jeszcze lepiej, gdy masz je czym potwierdzić. Nie pozostawia się czytelnika z domysłami.
  3. Pamiętaj o frazach kluczowych. Dobrze jest wspomnieć czego dotyczy opis nie tylko w nagłówku.

Opis produktu to ważne zagadnienie na liście ofert copywritera, ponieważ jego opanowanie przyda się do tworzenia bardziej skomplikowanych form wypowiedzi. Opisy znajdziemy wszędzie, nie tylko na stronie internetowej, ale także w katalogach, prasie, telewizji. Inspiracje można więc czerpać z różnych źródeł. Na dobry start, można przyjrzeć się stronom internetowym, na których my sami lubimy spędzać czas. Czy widniejące tam opisy oddają to, czego szukasz? Jeśli tak, oznacza to, że opis spełnił swoje zadanie.

Na zakończenie, co liczy się dla mnie, jako osoby, najbardziej? Wywiązanie się ze współpracy i obustronne zadowolenie. Skuteczność tekstu copywriterskiego trudno realnie ocenić, dlatego najważniejsze są pierwsze wrażenia ze współpracy. Pozytywne opinie budują, dlatego warto przykładać się do każdego zlecenia jakby było ono tym pierwszym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.